Arne Spejlborg

Det er fedt, når det hele bare spiller
For Arne Spejlborg, som er Head of Service for CLAAS i Danmark, handler eftermarkedet hos Danish Agro Machinery om at sikre, at de danske landmænds maskiner er velkørende, når sæsonen rammer. Det kræver et tæt samarbejde med serviceteamet i Danish Agro Machinery og forhandlerne, samt at montørerne bliver eksperter i CLAAS produkter og services.
Arne Spejlborg elsker maskiner, og det har han altid gjort. Som født ind i landbruget var han tidligt sikker på, at hans fremtid ville være i landbruget – mest på grund af maskinerne
”Det var passionen for de store maskiner, traktorer og mejetærskere, der drev interessen for mig, hvorfor jeg kom i lære som landbrugs-maskinmekaniker for godt 32 år siden, og jeg har ikke set mig tilbage. Jeg har arbejdet med servicering og eftermarked stort set lige siden min karriere begyndte,” siger Arne Spejlborg, Head of Service hos Danish Agro Machinery.
Efter 12 år med teknisk rådgivning og serviceansvar skiftede Arne Spejlborg til at arbejde med salg af traktorer for 8 år siden. I dag arbejder han som Head of Service CLAAS hos Danish Agro Machinery. Her fokuserer han og 7-mands serviceteamet bag ham på at skabe rammerne for, at de som importør har et stærkt samarbejde med de danske forhandlere af CLAAS maskiner

Det var passionen for de store maskiner, traktorer og mejetærskere, der drev interessen for mig, hvorfor jeg kom i lære som landbrugs-maskinmekaniker for godt 32 år siden, og jeg har ikke set mig tilbage.
”Min fornemste opgave er at sikre, at vores forhandlere er klædt så godt på som overhovedet muligt, så de bliver eksperter i at servicere CLAAS maskiner. Vi har vores specialister her i Danish Agro Machinery på hvert område, og de bruger meget tid på at holde sig opdateret på CLAAS produkterne hen over vinteren, og det er den ”viden” vi skal formidle videre ud til forhandlerne,” fortæller Arne Spejlborg og fortsætter:
”Det er ofte sæsonmaskiner, der skal præstere i meget i korte vinduer. En mejetærsker kører ofte kun i tre uger – i den tid skal den være i stand til at høste frugterne fra et helt års arbejde. Over de sidste 25 år er der leveret flere end 2000 CLAAS mejetærskere i Danmark, så de folk, der er i serviceorganisationen, skal være 100 procent på i sæson.”
God træning får tingene til at spille
”Der er altid noget nyt at lære, og jeg har også stadig meget at lære. Jeg har mulighed for at tage fat i mine kolleger fra de øvrige fabrikker, som vi har rundt omkring i landet, og som glædeligt deler ud af deres mangeårige erfaringer.”
At holde så mange maskiner i gang kræver, at de servicemontører, der arbejder på CLAAS maskinerne, skal være så godt uddannet som muligt. Det er den gensidige tillid forhandler og importør imellem, der får tingene til at spille.
”Det fedeste ved mit arbejde er, at vi har nogle af markedets største maskiner, som bare kommer over noget land. Og det gør en kæmpe forskel ude hos slutkunden, når det hele bare kører. Vores samarbejde med servicemontørerne er afgørende for, at maskinerne kan levere 100 procent. Det er fedt, når det hele bare spiller,” siger Arne Spejlborg og fortsætter:
”Når sæsonen er slut, går vi allerede i gang med at forberede os på den næste. Vi starter på kurser og træning i nye systemer og produkter. Vi sørger for at overføre den nyeste viden fra fabrikken til de mennesker, der skal servicere maskinerne, så de bliver eksperter. Samtidig får vi feedback på sæsonen fra montørerne. Det er et helt fantastisk stykke arbejde, vores montører gør derude. Kunderne er afhængige af deres ekspertise, så de kan arbejde med maksimal kapacitet i en hektisk periode.”
